Artrose

Artrose is een gewrichtsaandoening wat je ook wel gewrichtsslijtage kan noemen. Het gewrichtsvloeistof en kraakbeen in het gewricht zijn in kwaliteit afgenomen. Je kunt het kraakbeen zien als een beschermlaagje die er voor zorgt dat het gewricht soepel kan bewegen en niet direct tegen het andere bot aan kan komen. Als deze laagjes door slijtage dunner zijn geworden kunnen de botvlakken tegen elkaar aankomen. Dit is heel erg pijnlijk voor het paard.

Artrose kan verschillende oorzaken hebben. Overbelasting, overgewicht, afwijkende beenstand, gewrichtsinfecties, breuken en ouderdom kunnen artrose veroorzaken. Artrose komt het meest voor in de benen en hals van het paard. Je merkt aan het paard dat hij moeite heeft om zich soepel te bewegen. Het is daarom belangrijk om de training aan te passen. Een goede warming-up en cooling down zijn heel belangrijk. Zet een paard met artrose nooit op volledige stalrust. Hier kan het paard juist erg stijf van worden. Het is belangrijk dat paarden met artrose rustige en regelmatige beweging krijgen.

Tot nu toe is het nog niet mogelijk om Artrose te genezen. Wel kan het proces aangenamer gemaakt worden. Ook kan er voor gezorgd worden dat de artrose zich minder snel verder ontwikkelt. Hier kunnen de juiste supplementen een grote rol in spelen.

Oudere paarden en paarden met artrose hebben behoefte aan een uitgebalanceerd rantsoen met voldoende vitaminen, mineralen en sporenelementen. Daarnaast zijn er ook aanvullende bouwstoffen nodig die er voor zorgen dat het paard beter kan bewegen. Glucosamine, chondroitine, hyaluronzuur en gelatinaat vergroten de bewegelijkheid van het gewricht en gaan afbraak tegen.

Zorg er voor dat de hoeven van het paard er goed uitzien. Een correcte en regelmatige bekapbeurt is essentieel voor het comfort. Zorg er ook voor dat de conditie van de hoeven zo optimaal mogelijk zijn. Let op de bodem van de bak of paddock waar het paard in loopt. Deze mag niet te zwaar of te hard zijn. Zorg er voor dat de stal van het paard bedekt is met een rijke laag strooisel. Dit vergemakkelijkt het overeind komen. Als het paard veel ligt om zijn gewrichten te ontlasten is het van belang dat het paard lekker kan liggen. Een koude en harde ondergrond is funest.