Bronchitis / hoesten

Bronchitis is een luchtweg aandoening bij paarden.
Het kan ontstaan door een ‘normale’ luchtweginfectie veroorzaakt door een virus zoals influenza. Maar ook door irritatie van stofdeeltjes kan bronchitis ontstaan. Omdat er bij bronchitis veel slijm word gevormd en dit slijm de luchtwegen irriteert, houdt de ontstekingsreactie zichzelf in stand. Als de ontsteking zich langer aanhoud word het chronisch genoemd. Een paard met bronchitis moet meer moeite doen om voldoende lucht in de longen te krijgen. Dit komt weer door het slijm wat vast zit. Vaak gaat het inademen makkelijk maar het uitademen moeilijk. Het slijm blokkeert de uitgang van de longblaasjes. Bij bronchitis kunnen de symptomen wisselend zijn. Sommige paarden hoesten heel erg, terwijl de ander dit bijna niet doet. Vaak zie je een duidelijke buikbeweging bij het ademen, wijde neusvleugels die met de ademhaling meebewegen.

Bij het behandelen van bronchitis stelt de dierenarts een diagnose aan de hand van de symptomen die het paard laat zien. En de dierenarts schrijft medicatie voor. In overleg met de dierenarts kunnen bepaalde supplementen gegeven worden ter ondersteuning. Denk hierbij aan kruiden met een ontstekingsremmende en slijmoplossende werking. Deze kunnen helpen om de aanmaak van het overtollige slijm te verminderen en af te voeren.

Voor paarden met bronchitis is veel weidegang aanbevolen. En als je paard op stal staat, moet je tocht voorkomen en kiezen voor een minder stoffige stalbodem. Ook is het goed om je paard regelmatig te enten tegen influenza.