Dampigheid

Dampigheid/ longemfyseem is een chronische aandoening van de diepere luchtwegen.
De longblaasjes van het paard zijn kapot en dat is onherstelbaar. Een paard dat eenmaal dampig is zal hier de rest van zijn leven last van hebben. Dampigheid is te vergelijken met COPD bij mensen.

Dampigheid ontstaat meestal doordat de bronchiën geïrriteerd raken. Dat kan komen door een verwaarloosde verkoudheid, maar ook door het veelvuldig inademen van stoffige of scherpe ammoniak houdende lucht. Als de bronchiën geïrriteerd zijn en dit langdurig aanhoudt raken ze ontstoken. Ze zwellen op en er wordt extra slijm aangemaakt. De allerkleinste luchtwegen worden normaal opengehouden door een spierlaag in de wand. Bij een ontsteking van de wand verkrampt deze spier als het ware en wordt de ademhaling bemoeilijkt. Het kapotte longweefsel zal worden vervangen door bindweefsel. Omdat longweefsel veel elastischer is dan bindweefsel, worden de longen minder elastisch, wat de ademhaling bemoeilijkt. Vooral uitademen kost veel moeite, het lucht moet echt uit de longen geperst worden. Wat je vaak kunt zien in de flanken van het paard is een dubbelslag.

Bij het behandelen van een dampig paard stelt de dierenarts een diagnose aan de hand van de symptomen die het paard laat zien. En de dierenarts schrijft medicatie voor. In overleg met de dierenarts kunnen bepaalde supplementen gegeven worden ter ondersteuning. Denk hierbij aan kruiden met een ontstekingsremmende en slijmoplossende werking. Deze kunnen helpen om de aanmaak van het overtollige slijm te verminderen en af te voeren.

Doe het paard zo veel mogelijk naar buiten in de frisse lucht. Gebruik als strooisel in de stal liever houtkrullen of papier in plaats van stro. Mest iedere dag de stal goed uit. Maak droog hooi eerst een beetje nat om het stof te verminderen. Het paard moet jaarlijks geënt worden tegen influenza.