Droes

Droes is een zeer besmettelijke ziekte die veroorzaakt word door een bacterie. Deze bacterie zorgt voor een infectie van de voorste luchtwegen waarbij abcessen van de lymfeknopen ontstaan. Vooral jongere paarden krijgen sneller droes. Als ze de ziekte eenmaal doorstaan hebben is hun immuniteit voor een hele lange periode opgebouwd tegen deze ziekte. Het kan voorkomen dat het paard op later leeftijd ook nog een keer droes krijgt.
Droes is heel besmettelijk. Mensen kunnen het gemakkelijk overdragen via kleding, schoenen of handen. De besmetting word ook vaak veroorzaakt door paarden onderling. Als een ander paard in contact komt met het virus door een ziek paard.

Ook bestaat er dekdroes. Dit ontstaat als een hengst met droes een merrie dekt. De tijd tussen besmetting en het ontwikkelen van de symptomen is ongeveer 2-6 dagen. Meestal begint het met koorts, niet eten en daarna het opzwellen van de lymfeknopen. De lymfeknopen worden abcessen en breken naar buiten. Soms breken de lymfeknopen naar de keel of in de luchtzak door en zie je alleen dikke neusuitvloeiing. Een paard met droes kan ook wat benauwd worden door de zwelling rond de keel. Als de lymfeknopen al gezwollen zijn, zullen de abcessen moeten rijpen en doorbreken. Eventueel kan dat proces versneld worden door de huid ter hoogte van de lymfeknopen te scheren en in te smeren. Soms kan een abces geopend worden. Na het doorbreken kan het abces gespoeld worden met een verdunde jodiumoplossing. Het paard moet gedurende het ziekteverloop in de gaten worden gehouden of het benauwd wordt en of het blijft eten en drinken. Soms worden wat pijnstillende en ontstekingsremmende middelen gegeven. Antibiotica is discutabel en wordt in ieder geval afgeraden als de lymfeknopen eenmaal gezwollen zijn. Er zijn aanwijzingen dat antibioticagebruik in dat geval aanleiding kan zijn tot het ontstaan van verslagen droes. Eventueel kan antibiotica gegeven worden in de vroegste fase van de ziekte, als het paard koorts heeft maar nog geen zwelling van de lymfeknopen. Als het paard complicaties krijgt is het vaak juist wel noodzakelijk om antibiotica te gaan gebruiken.

Heel belangrijk is om er voor te zorgen dat je paard geen contact heeft met een besmet paard. Gebruik op wedstrijden altijd eigen emmers en water. Zorg voor goede voorzorgmaatregelen. Het is mogelijk om je paard te laten inenten tegen droes. Maar dit enten kent specifieke voor- en nadelen. Deze moeten zorgvuldig tegen elkaar afgewogen worden samen met de dierenarts.

Bij Droes is er sprake van een hoge infectiedruk. Hierbij is het heel belangrijk dat het immuunsysteem ondersteund word. Dit bevordert het hertellend vermogen. Het is aan te raden om de gezwollen lymfeklieren in te smeren met trekzalf/ laurier zalf. Dit zorgt ervoor dat de abcessen sneller kunnen doorbreken waardoor de pus eruit kan.