Rainrot

Rainrot ook welgenoemd regenrot of regenschurft is een bacteriële infectie die zich manifesteert in de bovenste laag van de huid. De bacterie komt zowel bij mensen als bij paarden voor op de huid. Het gaat mis als de huid langdurig nat is (dan wordt de natuurlijk vetlaag aangetast) en/of er kleine wondjes zijn, dan kan de bacterie de huid binnendringen.

Rainrot zie je voornamelijk bij paarden die dag en nacht buiten staan gedurende een regenachtige periode. De eerste verschijnselen zijn bobbels of verdikkingen van de huid. Vervolgens klitten de haren samen en komen er dikke korsten onder. Deze korsten kan je met haar en al eraf trekken. Onder de korsten zit dan een geel, groene puslaag met roze, rode wondjes. Deze aandoening is pijnlijk voor het paard. De infectie begint meestal op de rug en kan in “strepen” naar de benen lopen.

Rainrot kan ook optreden als de hygiënische omstandigheden niet optimaal zijn, de weerstand van het paard vermindert is of het paard verwaarloost wordt. Voor de behandeling moeten eerst alle korsten verwijderd worden. Daarna de huid 1 keer per week wassen met een desinfecterende shampoo. Daarna de huid goed drogen (bijvoorbeeld in de zon of onder een solarium).

Vermijd ook alle mogelijk vormen van vocht, zoals afsponsen, in de regen staan, een vochtige ( onhygiënische ) stal, ect. Een paard met Rainrot heeft ook baat bij extra supplementen om de weerstand te verhogen en afvalstoffen makkelijker af te voeren. Voorkom ook het contact met andere paarden omdat Rainrot besmettelijk is.