Rhinopneumonie

Rhinopneumonie is een virusziekte bij het paard die veroorzaakt wordt door twee verschillende herpesvirussen (EHV1 en EHV4).

Deze ziekte wordt in de volksmond ook wel Rhino genoemd. De virusziekte kent de volgende vormen: verkoudheid, abortus of neurologisch (verlammingen). De symptomen van de verkoudheid variant zijn hoesten en/of slijm uit de neus, dikke benen, een wisselend verhoogde lichaamstemperatuur en/of een verminderde eetlust. Deze symptomen zijn meestal na een week weer verdwenen.
Het paard is 2 tot 10 dagen voordat de eerste symptomen zichtbaar werden besmet.

De abortus variant komt alleen voor bij drachtige merries. Of de merrie aborteert de vrucht/veulen, of het veulen wordt te vroeg geboren. Zo’n vroeg geboren veulen is dan zeer zwak. De merrie is minimaal 2 weken voor het aborteren of de bevalling van een zwak veulen besmet. Voor een fokker is deze variant dramatisch. De neurologische variant tast het centrale zenuwstelsel aan. De verschijnselen kunnen bij ieder paard verschillend zijn. De verlammingsverschijnselen kunnen variëren zoals niet meer kunnen staan op de achterbenen, blaas of darm verlammingen, ect.

De verspreiding van het virus vindt voornamelijk plaats door direct en indirect contact tussen paarden of door samen te stallen in één ruimte. Zorg voor goede hygiëne; desinfecteer handen, verschoon je kleding na contact met de paarden.
Vermijd stressvolle situaties en zorg tevens dat de paarden een goede weerstand hebben. Geef bij het dagelijkse voer extra kruiden en voedingsstoffen om de weerstand te vergroten.

Raadpleeg altijd een een dierenarts als je Rhino vermoedt